Освіченими людьми відносно вважалися священник, дяк та писар у старости. Навіть староста не завжди вмів читати і писати, бо його обирали сільською громадою з більш поважніших односельців. До кінця ХІХ ст. панувало на селі натуральне господарство. Кожна селянська сім”я все необхідне виробляла в себе вдома. З вирощених конопель та льону, а частково із вовни, виробляли собі одяг; зі шкіри тварин, а влітку з липової кори виготовляли взуття. У сільських вітряках мололи борошно і пекли хліб. Своє також було м”ясо, сало , молочні продукти. Промисловими товарами майже не користувалися. Тай дістати тоді їх було не легко.
Але в другій половині ХІХ ст. після відміни кріпосного права почали розвиватися ринкові капіталістичні відносини. Вони почали проникати в с. Карильське, а з ними і потреба в грамоті. Окремі селяни намагалися дати своїм дітям якусь освіту, а школи в селі не було. Ось і почали звертатися до сільського дяка, щоб він хоч трохи навчив дітей читати, птсати й рахувати. Дяк за певну плату і почав виконувати обов”язки вчителя. Місцем для навчання було визначено общинну хату неподалік церкви, в якій збиралися обігрітися старенькі бабусі і дідусі до служби в церкві, або після неї. Спочатку в цій хатині навчання проходило спокійно. Але коли дітей стало більше, престарілі люди почали проявляти незадоволення. Адже діти своїми іграми порушували їх спокій , тай місця для відпочинку ставало все менше.
В таких обставинах церковна община вирішує побудувати спеціальне приміщення для навчання дітей – першу школу. Перший набір учнів було зроблено у 1896 році, більш ніж 100 років тому. Серед перших учнів цієї школи був Лесенко Корній Омелянович (нині покійний), який розповів ці відомості. В одній класній кімнаті цієї школи навчалися діти 1,2 та 3 класів. Підручників для читання та паперу для письма не було. Вчилися читати по різних книгах, які тоді коштували дуже дорого. Писали на грифельних дошках( гр. д. – обшліфована глинистого сланцю , товщиною з віконне скло і взята в дерев”яну оправу). Писали на дошці грифелем – оброблена паличка з графіту. Але й грифельні дошки були не в усіх. Тому окремі діти носили з собою відшліфовану шелівку і писали на ній крейдою. Так було до організації земств в сільській місцевості. Земства на поч. ХХ ст . зробили велику справу. Більшість шкільних приміщень Коропщини, що й тепер деякі існують, збудовані земствами. Це підтверджується подібністю їх архітектури. Ось і вс. Карильському в 1912 р. земством було збудовано одночасно 2 типових шкільних приміщення. В них було чотирирічне навчання.
За часів радянської влади школи перетворювалися на стандартні установи з семирічним строком навчання., в яких дитина могла набути тільки мінімум знань. Не відрізнялась від інших і Карильська школа.з 1932 року держава приймає закон про обов”язкову початкову освіту.А Карильска початкова школа із 1933 реорганізовується у семирічку. Перший клас навчався у приміщенні, що знаходилося на х. Стягайлівка. А 3- 4 класи – у двох приміщеннях неподалік церкви. Точну кількість учнів установити не вдалося, але відомо, що їх було не менше 200 чоловік. Навчання відбувалося на рідній мові. З”являються перші підручники і зошити. Але часто учні ще користувалися і грифельними дошками. Писали з допомогою чорнил і пер. чорнильниць не вистачало. І часто батьки наливали чорнила у скляні каламарчики, які прив”язували дітям до одягу. Або вішали на шию, щоб не загубити. Діти любили бешкетувати і часто чорнила розливалися, псували одяг на грудях. У школі вивчали такі предметияк арифметика. Фізика, геометрія українська мова, географія, історія та ін. Оцінки виставлялися не цифрами , а словами, відповідно:”задовільно; добре, дуже добре”. Після закінчення навчального року відмінникам на урочистих лінійках вручали грамоти.
Щодо принципів виховної роботи, то школа не могла не увібрати в себе певні риси сталінізму, який зароджувався _ нівелюванню особи, беззаперечне підкорення її колективній волі , колективному диктату. Це помітно проявилося напр. 30 –х рр. І визначило зміст виховної роботи з молоддю на багато десятиліть уперед. Постійно проводилися лінійки з нагоди політичних свят, успішності, дисципліни.але дітям особливо запам”ятовувалися особливо урочисті події з життя школи: це свято знагоди початку занять у школі, прийом у піонери, свято Нового року. Учні під час урочистостеу декламували вірші, співали пісень, брали участь у численних іграх.
Та раптом війна. Вона зінила мрії і долі багатьох дітей с. Карильського.діти мусили виконувати тяжку сільську роботу за батьків, яких було мобілізовано на фронт. На початку Великої Вітчизняної війни в одно з приміщень школи було пряме попадання авіаційної бомби. Половину приміщення було зруйновано. Друге приміщення школи теж зазнало руйнівної сили цієї бомби. Учні початкових класів змушені були навчатись в будинку, який розміщувався на території сучасної школи. В 1943 році жителі села відремонтували пошкоджені приміщення школи. Знову відновилися в них заняття дітей. Учні користувалися підручниками , які залишилися з минулих років. У кого залишилися зошити , то писали в них. Але більшість писали на різному папері, між рядками газет. Незважаючи на воєнні труднощі, діти бажали вчитися. І завжди залишалися дітьми, навіть в роки війни. Вони з нетерпінням чекали свята Нового року. Наряджали ялинку прикрасами, зробленими власноруч. Водили навколо ялинки хороводи і співали пісень. Можливо, більшість із них були голодні, погано вдягнені, але по – дитячому раділи святу, вірили у перемогу нашого народу у Великій Вітчизняній війні. І ось ці ветерани, які наближали перемогу, теж колись були учнями Карильської школи.
Запам’ятайте ці обличчя! Ці люди подарували нам мирне сьогодення!
Відродження культурного життя в Україні у післявоєнні роки наражалося на великі труднощі. В умовах, коли на першому плані стояла відбудова важкої промисловості і нарощування воєнного потенціалу, на інші сфери життя, у тому числі на культуру, не вистачало коштів. Ось чому видатки на культуру концентрувались на найважливіших об’єктах – школах. Без налагодження їх роботи відбудова економіки була неможлива. Продовжується розпочата ще наприкінці війни відбудова системи народної освіти. В умовах післявоєнної розрухи школа особливо гостро відчувала нестачу матеріальних ресурсів. Допомагали батьки учнів. Вони брали участь у ремонті шкільних приміщень, виготовленні інвентаря. Для матеріальної підтримки тих, кому батьки не могли забезпечити мінімуму необхідного для навчання, сиротам та напівсиротам створювався фонд всеобучу. З цього фонду діти одержували допомогу для придбання одягу, взуття, на харчування. З 1946 р. держава надає кошти школам на отримання подарунків на свята Великої Жовтневої Соціалістичної революції, Нового року, 1 Травня.
Як і в довоєнні роки, комуністична партія прагнула перетворити школу в знаряддя збереження і посилення свого контролю над учнівською молоддю. Була відновлена робота піонерської організації, поповнювалися її ряди. Виховання відданості Сталіну, більшовизму оголошувалося найвищим, найважливішим покликанням школи. Велика увага приділялась дисциплінованості, слухняності учнів. Виконання учнями будь-яких доручень з банку піонерської організації.
У 1953 р. в Україні було впроваджено обов’язкове семирічне навчання. В 50-х рр. Карильська семирічна школа розміщувалась в декількох приміщеннях. В будинку, на місці якого проживає зараз Козел М.Ф. навчалися початкові класи.
1950 рік, Вчителька початкових класів, Конашевич Євдокія Абакумівна
Там же була майстерня, бібліотека і їдальня для учнів. Два корпуси школи знаходилися поблизу сучасної церкви. В третій корпус для початкових класів знаходився на х. Стягайлівка, де нині проживає Вовк В.
Педагогічний колектив Карильської семирічної школи 1957 р.
Зліва направо:
1. Мовчан Любов Іванівна
2. Михайленко Ольга Микитівна
3. Сулим Ганна Андріївна
4. Клейнос Микола Васильович
5. Литвиненко Марія Тихонівна
6. Кузьомко Григорій Романович
7. Генєралова Тамара Іванівна
8. Павлюченко Микола Матвійович
9. Шумська Ганна Миколаївна
10. Сулим Василь Григорович
11. Беззубова Ольга Олексіївна
12. Пономаренко Лідія Миколаївна
У грудні 1958 р. після широкого обговорення в Радянському Союзі був прийнятий закон “Про зміцнення зв’язку школи з життям і про дальший розвиток системи народної освіти в СРСР”.
В 1958 р. директором Карильської семирічки було призначено Дмуха В. О. А в 1959 р. Карильська семирічна школа реорганізовується на восьмирічку. Кількість учнів школи становила 25 чоловік. Стратегічним напрямком у роботі школи згідно Закону було визначено політехнізацію, зміщення зв’язку школи з виробництвом. З цією метою в школі вводилося виробниче навчання, частина занять проводилась у колгоспі “Червоний маяк”. Поширення набув досвід створення виробничих бригад різного проділю.
У пошуках найбільш ефективних форм шкільного навчання і виховання мали місце надмірне захоплення учнів суспільно-корисною працею.
Однак хронологічна нестача коштів, матеріально-технічних засобів не дозволила реалізувати ці положення закону. У минуле поступово почало відходити і виробниче навчання у школах і суспільно-корисна праця.
Народна освіта – підгрунтя культури і духовності – перебувала в 60-80 роки в стані постійного експерементування, політизації, пристосування до потреб “комуністичного експерементування”. У 1966-1967 рр. У школах республіки розпочався перехід на нові навчальні програми. В напрямку розширення історії комуністичної партії транформувався курс історії СРСР і курс історії УРСР.
У восьмому класі було введено новий курс “Основи Радянської держави і права”.
У 1960-61 рр. Було побудовано новий корпус для початкових класів на х. Стягайлівка. Розпочинається будівництво нового третього корпусу школи поблизу двох попередніх неподалік сучасної церкви.
Всі свята школи мали політичний характер. Вони проводились урочисто під звуки Гімну СРСР, піонерських горнів і барабанів. Крвщі учні мали право нести прапор дружини. Від учнів вимагали високої дисципліни, поваги до законів держави, відданості справі КПРС. Учні обов’язково повинні були носити щодня шкільну форму. Піонери – червоні галстуки. Зневажливе ставлення з боку товаришів відчували на собі учні, яких через погану дисципліну та відставання в навчанні не приймали в дитячі політичні організації.
Урочисті лінійки, збори дружини проводилися з нагоди свята 1 дзвоника, Дня народження комсомолу, Дня Конституції, свята Великої Жовтневої революції, Дня Радянської Армії, 8 Березня, 1 Травня, Дня Перемоги, дня народження піонерської організації.
Свято останнього дзвоника.
На свята учні готували концерти. Особливо урочисто проходили лінійки прийому в жовтенята, в піонери, в комсомол. Піонерська дружина Карильської восьмирічної школи носила ім’я Юрія Смирнова, а піонерські загони були ім. З. Космодем’янської, П. Морозова, В. Котика, О. Кошового та ін. Піонери збирали металобрухт, макулатуру, саджали дерева. Розгорнувся також тимурівський рух.
У 60-х рр. у Карильській школі діяли різні гуртки, такі як: драматичний, авіомодельний, фотографічний (вів Кузьомко Г. Р.), духовий та інші. Учням запам’яталися екскурсії: до лісу, по історичних місцях СРСР.
В 1972 р. ЦК КПРС і Рада Міністрів СРСР прийняли спільну постанову “Про завершення переходу до загальної середньої освіти молоді і дальший розвиток загальноосвітньої школи”. Цей документ багато в чому визначив особливості навчання в наступні роки. Його прийняття означало, що віднині завданням шкіл є забезпечення середньою освітою кожного громадянина України, незалежно від його бажання і соціальної потреби. Ці обставини ускладнили роботу шкіл, що повинні були виконувати замовлення держави без належного рівня матеріально-технічного забезпечення, при незадовільній дисципліні тієї частини учнів, яка не бажала вчитися. Більшість випускників Карильської восьмирічної школи продовжували навчання в Коропській та Жовтневській середніх школах або в інших середніх спеціальних навчальних закладах.
Перетворення радянських людей в “найбільш освічений народ” світу було включено до народногосподарських планів, а значить підлягало безумовному виконанню. В цих умовах почала широко практикуватись малоефективна вечірня та заочна форми навчання, куди майже примусово направляли вчитися всіх, хто у віці до 45 років не мав середньої освіти.
Гучні заяви про охоплення майже 100% наявної молоді середньою школою справили негативний вплив на якість навчання. Були введені жорсткі критерії оцінки роботи школи за їх кількісними показниками. Велася активна боротьба з другорічництвом, за збереження учнівського континенту. Обов’язковість середньої освіти вела до зміцнення знань. Бюрократичні структури органів управління освітою принижували особистість учителя, заохочували його до окозамислювання, оскільки високу оцінку керівництва міг мати той педагог, який мав високі процентні показники в навчально-виховному процесі. Заробітна плата вчителя була низькою. Їх перевантажували не тільки основною роботою, але й численними “громадськими дорученнями”, які аж ніяк не стосувалися їх основного призначення.
Особливі акценти в 60-80 рр. робилися на трудовому вихованні учнівської молоді. Учні Карильської восьмирічної школи змушені були працювати на дослідних ділянках, які розміщувались поблизу школи. На цих ділянках, учні під керівництвом Демчено Антоніни Михайлівни, вирощували різні овочі.
Не маючи можливості повноцінно фінансувати цей процес, держава прагнула перевести “трудівництво” в розряд шефської допомоги державних підприємств і колгоспів школі. Це ставило школу в пряму залежність від результатів її допомоги колгоспу “Червоний маяк” влітку, а то й від суб’єктивної волі самих керівників господарства. Школа переймала всі негаразди суспільства.
У 70-80 рр. в школах України різко звузилась сфера функціонування української мови. У листопаді 1978 р. згідно з рішенням вищого парткерівництва Міністерство освіти УРСР направило на місця дерективу під назвою: “Удосконалювати вивчення російської мови в загальноосвітніх школах республіки”.
У травні 1983 р. ЦК КПРС і Рада Міністрів СРСР прийняли таємну постанову “Про додаткові заходи щодо удосконалення вивчення російської мови в загальноосвітніх і навчальних закладах союзних республік”. Всім тим, хто в Україні працював над поширенням російської мови, надавалися привілеї. Керівництво республіки, чутливо вловлюючи настрої центру, що стимулював процес “злиття нації”, прагнуло проявити себе саме в цій сфері шкільної політики, перетворивши систему народної освіти в знаряддя русифікації підростаючого покоління.
Поступово будинки старої школи прийшли в аварійне становище. Взимку в приміщенні було дуже холодно. Почав руйнуватись фундамент. Вчителі неодноразово зверталися до районної адміністрації з питання про побудову нової школи. Але їм щораз відмовляли. Тоді вчителі Сулим В. Г. та Кузьомко Г. Р. вирішили звернутися по допомогу в обласну адміністрацію. І ось результат – будівництво школи в с. Карильському в план ліміту забудови Коропського району включено в 1968 р. (див. документ). А через рік учні с. Карильського отримали гарний подарунок – нову школу. Все було тут нове – парти, стільці. Навіть учительський колектив поповнили нові молоді спеціалісти. Шкільні класи сяяли і від сонячного проміння і від радості учнів. В 1988 р. школу було реорганізовано в середню.
Карильська середня школа зажила своїм звичним повноцінним життям. Кількість учнів у 1987 р. становила 147 чоловік. Поступово оформлялися класи-кабінети. Проводились урочисті лінійки, демонстрації на 1 Травня та на День Перемоги. Учням запам’ятовувалися піонерські вогнища на День народження піоненрської організації, вечорниці, КВК, ігри “козацькі забави”, “поле чудес”, конференції та ін. Діти ходили на екскурсії до лісу, на птахофабрику, на польвий стан. Їздили до зоопарку в Мену, в музеї Батурина, Києва, Чернігова. В школі працювали різні гуртки: “Умілі руки”, прикладної творчості, драматичний, літературний та ін. З допомогою учнів було створено краєзнавчий музей, який працює при Будинку культури.
У результаті здійснення заходів щодо забезпечення загальної середньої освіти у 2 пол. 80-х років виникла нова освітня ситуація: в 80-х рр. майже 70% населення України мало вищу і середню освіту. Водночас проявлялась суперечність між рівнем освіти і її якістю. Далеко не всі випускники оволодівали програмою середньої школи. Крім того, ідеологізація навчально-виховного процесу спричинила позбавлення його національного забарвлення. Духовна спадщина українського народу вивчалася у сфальсифікованому вигляді, з неї було вилучено все, що не відповідало ідеологічним критеріям системи.
На хвилі перебудовних процесів у громадській свідомості сформулювалося розуміння необхідності відновлення в школі, в навчально-виховному процесі національних та гуманістичних загально-людських цінностей. У зв’язку з цим у 1988 р. було розроблено “Основні напрямки реформи загальноосвітньої і професійної школи”, в яких передбачалося здійснення змін у системі виховання і навчання підростаючого покоління.
В умовах незалежності кращі ідеї “Основних напрямків” знайшли подальший розвиток у новій концепції розвитку народної освіти, що одержала обгрунтування в програмі “Освіта”
(“Україна ХХІ ст.”), затвердженій Кабінетом Міністрів у листопаді 1993 р. Програма передбачала істотну реконструкцію всієї системи освіти, починаючи з дошкільного виховання дітей і завершуючи підвищення кваліфікації дипломованих спеціалістів. Мова йде про формування високого інтелектуального і культурного потенціалу народу як найціннішого його надбання. Принциповою позицією концепції є визнання необхідності демократизації всіх ланок середньої й вищої школи. Втілити цей принцип можливо лише на основі урізноманітнення форм шкільної освіти відмови від пересічної одноманітності та при врахуванні інтересів, нахилів і здібностей дітей.
Демократизація народної освіти забезпечується і новими підходами до організації навчально-виховного процесу, насамперед відмовою від догматичної одноманітності, що допускала лише єдині навчальні програми, методики і підручники. Такий принцип розкриття творчих здібностей педагогів, їх потенціальних можливостей і таланту. Досвід кращих педагогів в умовах демократизації школи стає важливим чинником вдосконалення системи освіти в цілому.
Через економію коштів у 1996 р. Карильську середню школу було реорганізовано у неповну середню. Постраждали від цього учні десятого класу, які розгубилися і мусили здобувати середню освіту де хто зміг. Декілька учнів просто припинили своє навчання. Тільки завдяки піклуванню голови сільської Ради Тищенка А. Ф. в 1997 р. на 10 ювілей школи, знову в с. Карильському було відкрито 10 клас, а отже і середню школу.
У 2000 в Карильську школу призначено нового директора Цупка Ігоря Віталійовича, замість Лисенка Валентина Яковича, який вийшов на заслужений відпочинок.
У 2000 році при керуванні Цупком І. В. вирішена проблема опалення, яка стояла дуже гостро протягом десятиліття. Була перенесена котельня на твердому в підвальне приміщення школи, і як наслідок підвищення температури в класах, а згодом у 2003 році було підключено до природного газу.
2006 року при школі почав працювати дитячий садок «Капітошка». Щороку відвідують дитячий садок від 10 до 15 діток. Завідуючою є Дмитренко Т.С. Працівники дитячого садка: Очкур Т.В., Нешта Л.Ю., Лесенко Т.В. (з 2014р.), Андрущенко Н.Д. (до 2015 р.), Какора Л.А. (з 2015 р.).
Дитячий садок «Капітошка»
2007 року за програмою комп’ютеризації Карильська школа отримала новенький комп’ютерний клас. Завідуючим кабінетом інформатики став Клейнос В.В. до 2013 року.
Комп’ютерний клас
Карильська ЗОШ І-ІІІ ст. вже двічі – 2004 та 2013 р. – пройшла атестацію на достатній рівень, про що свідчить свідоцтво про атестацію.
У Карильській ЗОШ І-ІІІ ст.. у 2008-2009 н. р. працював 21 педагог. Мали вищу кваліфікаційну категорію 5 учителів, «спеціалісти І категорії» – 9, «спеціалісти ІІ категорії» – 4, «спеціалісти» – 3. Закінчили навчальний рік на 7-12 балів 33 учні (41 %). Закінчили навчальний рік на 10 – 12 балів – 6 учнів (7 %). Нагороджений Золотою медаллю 1 учень – Халецький Вадим Вікторович. Отримала свідоцтво з відзнакою 1 учениця – Литвиненко Вікторія Анатоліївна.
Відповідно до Закону України «Про освіту» та на виконання наказу МОН України № 595 «Про вдосконалення постійного контролю за охопленням навчанням і вихованням дітей», наказу відділу освіти Коропської райдержадміністрації та з метою забезпечення конституційного права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти та вдосконалення постійного контролю за охопленням навчанням і вихованням дітей і підлітків шкільного віку, в школі здійснюється контроль за відвідуванням учнями школи. Класні керівники у класних журналах заповнюють щодня сторінку обліку відвідування учнями уроків, підбиваючи підсумки відвідування школи кожного семестру. Крім того, у школі ведеться журнал контролю. У журналі відмічаються учні, які не відвідують школу, систематично запізнюються на уроки або відсутні на уроках без поважних причин. З цими учнями та їх батьками проводяться роз’яснювальні бесіди про неприпустимість безпричинних пропусків уроків.
Згідно типових навчальних планів Міністерства освіти і науки, крім основних предметів у школі (їх 20), існує варіативність навчання. У 2008-2009 році навчальний заклад продовжив вивчення російської мови в 9 класі, продовжив поглиблене вивчення географії в 10 класі, всесвітньої історії в 8 класі, української мови у 8 класі. Введений курс «Основи споживчих знань» у 10 класі, є факультатив з основ підприємницької діяльності у 11 класі. Учні 10-11 класів вивчають автосправу та швейну справу у Жовтневій ЗОШ І-ІІІ ст. Учителі працюють за програмами Міністерства науки і освіти. У результаті реформування загальної освіти з’являються нові підходи до навчання. Набуває широкого розповсюдження особистістно-орієнтована система навчання, як органічне поєднання навчання і навчання – індивідуально значущої діяльності окремого суб’єкта, в якому реалізується досвід його життєдіяльності.
На базі школи проходили засідання районних семінарів для учителів української мови та літератури, бібліотекарів, семінар – нарада для директорів шкіл району. Відмічалася активна підготовка педагогів школи: Назаренко Л.О. – відкритий урок з літератури рідного краю по творчості нашого земляка, поета-шістдесятника Миколи Холодного, Литвиненко Н.І. – бібліотечний урок «Бережи книгу», Цупко І.В. – опис з досвіду роботи школи по питанню «Основи психотехнології управлінського та ділового спілкування».
Учителі школи Клейнос В.В., Клейнос Н.І. брали участь у щорічному педагогічному ярмарку в номінаціях «Трудове навчання», «Основи економіки», Назаренко Л.О. – у щорічному конкурсі «Учитель року» в номінації «Українська мова та література», стала переможцем районного конкурсу, брала участь у І етапі обласного конкурсу.
Учителі здійснюють індивідуальну роботу з учнями. Так, у 2008-2009 н.р. школа має 7 місце серед шкіл району за підсумками районних олімпіад. Варто відмітити підготовку учнів учителями Клейнос Н.І. (географія – 7 загальнокомандне місце), Загайної В.М., Лисенко Н.Ф. (математика – 3 загальнокомандне місце), Литвиненко О.І. (англійська мова – 4 загальнокомандне місце).
Вчителі Хоменко Н.І., Козел М.Ф. пройшли курси підвищення кваліфікації при ЧОІППО. Атестаційна комісія розглядала систему роботи цих вчителів. Директором школи Цупком І.В., заступником директора з навчально-виховної роботи Назаренко Л.О. вивчалася система роботи цих учителів. Був заслуханий творчий звіт учителя історії та правознавства Хоменко Н.І. на засіданні педагогічної ради. Були узагальнені матеріали про систему роботи Хоменко Н.І., Козел М.Ф. наказами по школі.
Підтверджено кваліфікаційну категорію «спеціаліст І категорії» учителю хімії Козел М.Ф.Порушено клопотання перед районною атестаційною комісією про підтвердження кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» учителю історії та правознавства Хоменко Н.І. Рішенням районної атестаційної комісії підтверджено кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» учителю Хоменко Н.І.
Учителями історії Пономарчуком С.А., Хоменко Н.І. були проведені шкільні лінійки: до Дня національної згоди, до Дня Соборності України, до Дня пам’яті героїв Крут, по вшануванню пам’яті жертв Голодомору, до Дня визволення Чернігівщини від німецько-фашистських загарбників, до Дня Чорнобильської трагедії.; учителем Назаренко Л.О. був проведений вечір для учнів 7-11 класів до Дня української писемності та мови. Постійно діяли виставки літератури згідно тематичних календарних дат (відповідальна бібліотекар Литвиненко Н.І.).
виставки літератури згідно тематичних календарних дат
(відповідальна бібліотекар Литвиненко Н.І.)
Учні та вчителі школи брали активну участь у районних конкурсах. Так, зокрема:
1. Конкурс дитячої та юнацької творчості «Чисті роси -2009» – 2 місце драматичний колектив, керівник Приходько В.С., уривок із твору М. Гоголя, 1 місце – Халецький В. в номінації «Вокальне мистецтво» (керівник Пономарчук С.М.)
2. Конкурс бізнес-планів – перемога Гонзур М. (керівник Клейнос Н.І.), за що Клейнос Н.І. оголошена подяка із записом до трудової книжки.
3. Конкурс учнівської комп’ютерної творчості – 1 місце Дикий Р. (керівник Клейнос В.В.). Учителю оголошена подяка.
4. З нагоди 200-річчя від Дня народження М.В. Гоголя учителі Приходько В.С. та Борисенко Л.П. провели відкриті виховні заходи в школі та готували разом з учнями матеріали згідно наказу по відділу освіти від 11 вересня 2008 року № 96.
5. Конкурс «Моя тепла Україна» (учні під керівництвом Борисенко Л.П., учителів –класоводів 1-4 класів).
6. Акція «Живи, книго!», конкурс «Найкращий читач року» (керівник бібліотекар Литвиненко Н.І.) (учні Овдієнко О, Денещук О. отримали подяки)
7. Всеукраїнська акція «Весняна толока -2009». Учні 10,11 класів посадили ліс близько 6 –ти тисяч сосен, дубів (керівники Литвиненко О.І., Пономарчук С.А., Клейнос В.В.), саджанці вишень (під керівництвом Хоменко Н.І..)
8. Всеукраїнський математичний конкурс «Кенгуру-2009» (учителі Загайна В.М., Лисенко Н.Ф.)
9. Конкурс «Мезенська палеонтологічна стоянка», учні отримали подяки (керівники Сулим Л.М., Сорокошич А.В.).
10. Конкурс знавців української мови ім.. П.Яцика (учителі української мови).
Школа співпрацює з районним центром дитячої творчості. У 2008-2009 н.р. згідно плану районних заходів учні та вчителі були активними учасниками різних конкурсів, змагань. Зокрема, учень 11 класу Халецький В. брав участь у фестивалі КВК серед лідерів шкільних рад старшокласників у районі та на обласній сцені. Він же входить до складу районного парламенту. Учні Гонзур М., Нешта К., Какора О. були учасниками районного конкурсу дитячих об’єднань «Це я, це ми, це наша дружна шкільна родина». Учні гуртка «Вахта пам’яті» (керівник Пономарчук С.А.) брали участь у щорічній Всеукраїнській акції «Колосок пам’яті», де зайняли 1 місце, були нагороджені грамотою районного ЦДТ. Учні 4 класу (класовод Сулим Л.М.) брали участь у конкурсі початкового технічного моделювання «Найрозумніший». Учні школи брали участь у конкурсі дитячого малюнку «Пейзажі рідного краю» (відп. Борисенко Л.П.), історико-краєзнавчому конкурсі «Велика Вітчизняна війна очима дітей», виставці-конкурсі дитячої творчості «Перлинки Придеснянського краю» ( номінація «Макраме» Нешта К.М. 3 місце) , районному заочному фотоконкурсі «Рідні краєвиди», посіли 2 місце, у конкурсі «Велика трагедія великого народу» (номінація «Образотворче мистецтво» подяка Хоменко О., номінація «Літературні твори» -3 місце Приходько О.). У телевікторині «Край Деснянський – джерело натхнення» учні історико-краєзнавчого гуртка (керівник Пономарчук С.А.) зайняли 1 місце. За підготовку учнів до цих конкурсів відповідала більшість учителів школи.
Вчителі нашої школи прагнуть зробити шкільне життя дітей насиченим, змістовним, цікавим. У цьому році діють такі гуртки: «Юний журналіст» (керівник Пономарчук Л.С.), «Літературна студія» (керівник Назаренко Л.О.), комп’ютерний (керівник Клейнос В.В.), «Художня кераміка» (керівник Сорокошич А.В.), військово-патріотичної пісні (керівник Пономарчук С.М.), історико-краєзнавчий (керівник Пономарчук С.А.), стрілецький (керівник Цупко І.В.), спортивна секція (керівник Клейнос В.В.). Учні із задоволенням відвідують комп’ютерний гурток, спортивну секцію. Варто відмітити, що роботи учнів гуртка «Художня кераміка», комп’ютерного були на шкільних виставках учнівської творчості, на районній «Перлини рідного краю», твір Приходько О. «Людям, які пережили страшний голод, присвячується…» зайняв 3 місце у районному конкурсі «Велика трагедія великого народу» (гурток «Літературна студія»). Випущені газети гуртка «Юний журналіст» знаходяться на виставці в кабінеті української мови та літератури. Учні військово-патріотичного гуртка виступали на сільській сцені на святі «До дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні». Учні стрілецького гуртка здійснювали показові виступи на шкільному святі «День ЦО в школі». Учні історико-краєзнавчого гуртка здійснили поїздку до м. Ніжина. Учителем Пономарчуком С.А. разом з гуртківцями почата робота і продовжується робота по створенню Світлиці.
За 2008-2009 н.р. з 90 учнів школи оздоровилося 35 учнів (на майданчику), 18 учнів – у санаторіях області та за межами. Це склало 51 % від всіх учнів школи.
У Карильській ЗОШ І-ІІІ ст.. у 2009-2010 н. р. працювали 21 педагогів. Всі педпрацівники працюють за спеціальністю. Мають вищу кваліфікаційну категорію 4 учителі, «спеціалісти І категорії» – 8, «спеціалісти ІІ категорії» – 4, «спеціалісти» – 5. Закінчили навчальний рік на 7-12 балів 29 учнів ( 35 %). Закінчили навчальний рік на 10 – 12 балів – 5 учнів ( 6 %). Згідно типових навчальних планів Міністерства освіти і науки, крім основних предметів у школі (їх 28), існує варіативність навчання. У цьому році навчальний заклад продовжив поглиблене вивчення географії в 10 класі, української мови у 9 класі. Введений факультатив «Основи споживчих знань» у 10- 11 класах, був факультатив з української мови у 10 класі, «Сходинки до інформатики» у 2 класі. Учні 10-11 класів вивчають автосправу та швейну справу у Жовтневій ЗОШ І-ІІІ ст..
Карильська ЗОШ I-III ст. завершила працювати над проблемою:
1. Пошук шляхів рівневого доступу до якісної освіти, розвиток в учнів потреби навчання впродовж життя.
2. Диференціація та індивідуалізація виховання – необхідна умова розкриття особистості та її підготовки до самостійного життя.
На базі школи проходили засідання районного семінару для учителів трудового навчання (учителі Цупко І.В., Клейнос В.В.).
Учителі школи Сулим Л.М., Борисенко Л.П., Пономарчук Л.С. брали участь у щорічному педагогічному ярмарку в номінаціях «Початкові класи», «Зарубіжна література», «Українська мова та література». Школа має 6 місце по рейтингу за Педагогічний ярмарок. Учителі Сулим Л.М., Пономарчук Л.С. відзначені дипломами за змістовність поданих робіт. Загайна В.М., Цупко І.В., Клейнос Н.І. – у щорічному конкурсі «Учитель року» в номінаціях «Математика», «Трудове навчання», «Географія». Клейнос Н.І. стала переможцем районного конкурсу, брала участь у І етапі обласного конкурсу.
У 2009 – 2010 н.р. школа має 4 – 5 місце серед шкіл району за підсумками районних олімпіад. Варто відмітити підготовку учнів учителями Клейнос Н.І. (географія – 2 загальнокомандне місце, біологія – 3), Козел М.Ф. – хімія – 3; Загайної В.М. – економіка – 2.
Учителі школи разом з учнями брали участь у загальношкільних та районних конкурсах. Так, зокрема:
1. Конкурс дитячої та юнацької творчості «Чисті роси -2009» – 1 місце драматичний колектив, керівник Приходько В.С., уривок із твору Б. Васильєва «А зорі тут тихі», учні драматичного гуртка стали переможцями обласного етапу конкурсу.
Уривок із твору Б. Васильєва «А зорі тут тихі» (керівник Приходько В.С.)
2. «Дорогами рідного краю» (керівники Пономарчук С.А., Литвиненко О.І.)
3. Конкурс учнівської комп’ютерної творчості ( комп’ютерна анімація, презентація, малюнок – Кокора О. – 1 місце) (керівник Клейнос В.В. ).
4. Конкурс навчально-дослідних ділянок ( керівник Клейнос Н.І.).
5. Відгук на сучасну прозу. ( учителі 4, 5 класів – Пономарчук Л.С., Ходос Н.В.). Робота Кобильника О. відзначена обласним дипломом ІІІ ступеня. Учителю Пономарчук Л.С. оголошена подяка.
6. Акція «Живи, книго!», конкурс «Найкращий читач року» (керівник бібліотекар Литвиненко Н.І.) .
7. Всеукраїнська акція «Весняна толока -2010» . Учні 8, 9,10,11 класів посадили ліс близько 9 – ти тисяч сосен, дубів (керівники Пономарчук С.А., Приходько В.С., Загайна В.М., Литвиненко Ю.Ю.).
8. Всеукраїнський математичний, фізичний, природничий конкурси «Кенгуру-2010», «Левеня», «Колосок» (учителі Загайна В.М., Клейнос В.В., Клейнос Н.І.).
9. Всеукраїнський конкурс учнівської творчості в номінаціях «Історія», «Література» (учителі Пономарчук С.А., Назаренко Л.О.).
10. «Новорічний букет замість ялинки». (1-11 класи).
11. Конкурс бізнес-планів з економіки (учитель Загайна В.М.).
12. Конкурс «Молодь тестує якість» (керівник Клейнос Н.І.).
13. «Історія міст і сіл України» (керівники Пономарчук С.А.. Литвиненко Ю.Ю.) – 2 місце в районі.
14. Огляд-конкурс кабінетів історії (Пономарчук С.А.).
15. Дитячий малюнок «Людина та ліс» ( учителі Сулим Л.М.. Ходос Н.В., Ткаченко Г.О., Нешта Н.М.).
Учителі разом з учнями співпрацюють з районним центром дитячої творчості. У 2009-2010 н.р. згідно плану районних заходів учні та вчителі були активними учасниками різних конкурсів, змагань. Учні 3, 4 класу (класовод Ткаченко Г.О., Литвиненко Ю.Ю.) брали участь у конкурсі початкового технічного моделювання «Найрозумніший», посіли 2 місце. У виставці-конкурсі дитячої творчості «Перлинки Придеснянського краю» ( номінація «Лозоплетіння» Попович Т. – 1 місце) , районному заочному фотоконкурсі «Рідні краєвиди», посіли 2 місце, У телевікторині «Край Деснянський – джерело натхнення» учні історико-краєзнавчого гуртка (керівник Пономарчук С.А.) зайняли 1 місце. Робота відправлена на обласний етап. У конкурсі юних туристів-краєзнавців «Моя земля, земля моїх батьків» посіли 5 місце (керівники Назаренко Л.О., Пономарчук С.А., Сокирко В.Л.). Брали участь у конкурсах «Пам’ятати минуле заради майбутнього», «Інтелектуальні ігри», «Воскресни, писанко!» .
У школі існує кабінетна система. Є 7 кабінетів, майстерня, спортзал, 3 класні кімнати, бібліотека. Усі вони знаходяться у задовільному стані.
Класна кімната 1 класу
Класна кімната 2 класу
Класна кімната 3 класу
Класна кімната 4 класу
Кабінет історії та правознавства
Кабінет російської мови та зарубіжної літератури
Кабінет української мови та літератури
Кабінет фізики та хімії
Кабінет англійської мови
Кабінет біології та географії
Кабінет інформатики
Спортзал
Кабінет математики
Майстерня
Їдальня
Бібіліотека
Діє в школі система морального та матеріального стимулювання учнів та педпрацівників. Для учнів: подарунки на Новий Рік, за участь у конкурсах на шкільних святах, за участь у районних конкурсах – грамоти та подарунки, за навчання на високому рівні учні нагороджуються Похвальними листами.
Педпрацівники отримують щорічну грошову винагороду за активну участь в житті школи та району. За підготовку учнів, за зайняті ними призові місця в районі, учителі отримують подяки із записами у трудові книжки. Цього року 13 учителів – Борисенко Л.П., Загайна В.М., Клейнос В.В., Приходько В.С., Ткаченко Г.О., Пономарчук С.А., Клейнос Н.І., Нешта Н.М., Сулим Л.М., Козел М.Ф., Карпухіна О.Ф., Литвиненко Ю.Ю., Пономарчук Л.С.. – нагороджені грамотами та подяками з записами до трудових книжок.
У Карильській ЗОШ І-ІІІ ст. у 2010-2011 н. р. працювали 21 педагог. Усі педпрацівники працюють за спеціальністю. Мають вищу кваліфікаційну категорію 7 учителів, «спеціалісти І категорії» – 6, «спеціалісти ІІ категорії» – 2, «спеціалісти» – 6.
У школі навчалося 80 учнів. Закінчили навчальний рік на 7-12 балів 31 учнів (45 %). Закінчили навчальний рік на 10 – 12 балів – 8 учнів (12 %). Нагороджена Золотою медаллю Литвиненко Вікторія. Отримала свідоцтво з відзнакою Овдієнко Ольга. Учні 10-11 класів вивчають автосправу та швейну справу у Жовтневій ЗОШ І-ІІІ ст. Учні 10 класу навчалися за профілем української філології, який продовжиться і в 11 класі.
Карильська ЗОШ I-III ст. почала працювати над проблемою «Підвищення якості знань та ключових компетентностей учнів на основі впровадження нових технологій навчання, досягнень психолого-педагогічної науки»
На базі школи проходили засідання районного семінару для учителів англійської мови (учитель Литвиненко О.І.) та інформатики (учитель Клейнос В.В.).
Учитель Клейнос Н.І. брала участь у щорічному педагогічному ярмарку в номінації «Географія». Клейнос Н.І. стала переможцем районного конкурсу. Учителі школи Борисенко Л.П., Приходько В.С. взяли участь у щорічному конкурсі «Учитель року».
У 2010-2011 н.р. школа мала 5 місце серед шкіл району за підсумками районних олімпіад.
Учителі Приходько В.С., Литвиненко О.І., Нешта Н.М. пройшли курси підвищення кваліфікації при ЧОІППО. Атестаційна комісія розглядала систему роботи цих вчителів. Директором школи Цупком І.В., заступником директора з навчально-виховної роботи Назаренко Л.О. вивчалася система роботи цих учителів.
Учні школи разом з класними керівниками та класоводами привітали ветеранів війн та учасників бойових дій з річницею Перемоги у Великій Вітчизняній війні, а також надали шефську допомогу. Учні старших класів брали участь у насадженні лісових масивів.
Протягом 2010-2011 навчального року були проведені загальношкільні заходи:
1. Свято Першого дзвоника
2. Ярмарок «Дари осені»
3. Осінній бал
4. Свято «Учителю вклонися до землі…»
5. Новорічні розваги для учнів 1-6 класів
6. Новорічний вечір для учнів 7-11 класів
7. «Новорічний букет замість ялинки».
8. Вечір до Дня Святого Валентина
9. Ток-шоу «Знайомтесь: я – студент»
10. Свято 8 Березня
11. Лінійка, присвячена дню Чорнобильської трагедії.
12. Година спілкування для учнів 8-11 класів на тему « Чорнобильська катастрофа»
13. Щорічна всеукраїнська акція «За чисте довкілля» – учні 1-11 класів разом з класними керівниками прибирали вулиці села.
14. Святковий концерт до Дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні на сільській сцені
15. Похід на Ковбасивщину в День захисту дітей – 1червня. Ігрова програма.
Учителями проводилися предметні тижні. Варто відмітити змістовне, естетичне оформлення предметних тижнів та декад учителями української мови та літератури, фізики, математики, географії, трудового навчання,, біології, англійської мови.
Учителі разом з учнями співпрацюють з районним центром дитячої творчості. У 2010-2011н.р. згідно плану районних заходів учні та вчителі були активними учасниками різних конкурсів, змагань. Учні 4, 5 класу (класовод Ткаченко Г.О.) брали участь у конкурсі початкового технічного моделювання «Найрозумніший», посіли 2 місце.
У школі працює батьківський комітет, який керує роботою батьків у школі. Головою БК є Литвиненко Н.І.. Батьківський комітет школи суттєво надає матеріальну допомогу, зокрема на ремонти класних кімнат та т. ін.. Проводяться батьківські збори 4 рази на семестр класними керівниками, загально шкільні батьківські збори адміністрацією школи щосеместрово.
Найбільшою популярністю в учнів користуються заняття гуртка «Умілі руки», «Юний журналіст», комп`ютерного, драматичного. В момент проведення усіх занять були присутні 75% складу учнів, зарахованих до гуртків.
Так, Ткаченко Г.О. на заняттях гуртка «Умілі руки» вчила дітей 1- 4 класів працювати з природнім матеріалом, кольоровим папером, картоном, солоним тістом. Учні робили іграшки, аплікації, сувеніри, подарунки. Вироби учнів гуртка «Умілі руки» були представлені на районній виставці-конкурсі декоративно-прикладного мистецтва у Центрі дитячої творчості та на районному етапі Всеукраїнського конкурсу-виставки народної іграшки «Український сувенір» та на шкільних виставках.
На заняттях гуртка «Дорогами рідного краю» (керівник Пономарчук С.А.) учні 8-9 класів знайомилися з історією рідного краю, досліджували «білі плями» в історії рідного краю, брали участь у таких конкурсах:
– «Історія міст і сіл України», де посіли 1 місце в районі, стали лауреатами обласного конкурсу.
– Всеукраїнський конкурс, присвячений 20-й річниці незалежності України.
– Всеукраїнський конкурс учнівської творчості (номінація «Історія України та державотворення».
Систематичними були заняття комп`ютерного гуртка під керівництвом Клейноса В.В. Учні цього гуртка, а це, в основному, 7-11 класи, приймали участь у районних конкурсах комп`ютерної творчості у номінаціях: «Комп`ютерний малюнок», «Комп`ютерна анімація», «Комп`ютерна презентація». Діти до визначних дат виготовляли привітальні листівки.
Учні стрілецького гуртка під керівництвом Цупка І.В. відпрацьовували навички поводження зі зброєю, знайомлення з історією розвитку стрілецької зброї та її конструкторами, керівник гуртка виховував мораль якості майбутніх захисників Вітчизни. Показові виступи зі стрільби діти показували на загальношкільному святі по ЦО.
Учнями гуртка «Вахта пам`яті» під керівництвом Пономарчука С.А. проводилися дослідження подій Великої Вітчизняної війни в с. Карильському, розпитували очевидців, спогади записували до рефератів, готували повідомлення про долю своєї родини у роки війни, надавали посильну допомогу ветеранам Великої Вітчизняної війни.
На заняттях гуртка «Юний журналіст» учні під керівництвом Пономарчук Л. С. систематично випускали шкільну газету «Шкільне життя», у якій висвітлювалися шкільні події, інтерв’ю з учителями школи. Діти ознайомлювалися з журналістськими жанрами, вчилися правильно вибирати тему статті, вдало формулювати заголовок. Гуртківці брали активну участь у районних конкурсах. Були підготовлені такі спецвипуски газет: «Моральний вибір», «До невідомих зірок», посіли ІІ місце у районі. Були подані матеріали на конкурс «Мапа здоров’я» (розробки занять гуртка).
Учні драматичного гуртка (керівник Приходько В.С.), а саме діти 10-11 класів, підготували вистави «Маленькі новорічні історії», «Ці дорослі – такі дивні люди…»( за твором А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц») – на щорічний конкурс «Чисті роси – 2011 р., стали переможцями районного етапу, брали участь у обласному етапі конкурсу. Учні підготували літературно-музичну композицію до Дня перемоги, що була поставлена у сільському Будинку культури.
На заняттях гуртка образотворчого мистецтва (кер. Борисенко Л.П.) учні займалися художньою творчістю, а саме виготовляли вироби із засушеного природного матеріалу, малювали малюнки. Так, учні брали участь у щорічній виставці-конкурсі «Таланти твої, Придесення», в номінації «Флористика», яку проводив РЦДТ; учні посіли 1,3 місця у районному конкурсі «Улюблений куточок Чернігівщини»; у конкурсі малюнків, присвячених 120-річчю з Дня народження П.Г. Тичини, де зайняли 2 третіх призові місця;
Районний етап конкурсу малюнків «Крок до зірок» – 3 місце; районний конкурс малюнків на протипожежну тематику. Роботи гуртківців виставлені на шкільних стендах.
На заняттях спортивного гуртка (керівник Сокирко В.Л.) учні відпрацьовували навички гри в футбол та волейбол. Учні були учасниками районних змагань з футболу – 5 місце, з волейболу – 3 місце.
У шкільну бібліотеку (завідувачка Литвиненко Наталія Іванівна) надходять підручники для учнів, педагогічна література для вчителів, періодична преса. Учителі виписують фахові газети, журнали.
Школа залучає додаткові джерела фінансування:
– на батьківські кошти проводяться ремонти класних кімнат;
– кошти спонсорів, підприємців, батьків – на святкування Нового року;
– на організацію та відпочинок учнів у пришкільному оздоровчому таборі.
Всі джерела фінансування використані раціонально.
Педпрацівники та учні школи щорічно проходять медичний огляд. Медпрацівниками проводяться лекції для учнів про грип, статеве виховання та інше.
Учні початкової школи мають змогу харчуватися в шкільній їдальні безкоштовно. Вартість обіду при цьому коштує 3 гривні 25 копійок. Учні середньої та старшої школи платять таку ж суму самі. І в цьому навчальному році згідно рішення батьківського комітету та загальношкільних батьківських зборів батьки самі забезпечували шкільну їдальню необхідними продуктами харчування.
Школа дотримується вимог охорони дитинства, ТБ, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм. Важлива увага приділяється в школі стану дитячого травматизму. Розподілені обов’язки між педпрацівниками, учнями стосовно чергування в приміщенні та на території школи. В 2010 – 2011 н.р. травм в межах школи між учнями і працівниками не трапилось, але були прикрі випадки, пов’язані з травматизмом дітей поза межами школи. Класні керівники ведуть бесіди з учнями щодо попередження травматизму.
Соціальний захист населення надає соціальну підтримку дітям з малозабезпечених сімей.
У Карильській ЗОШ І-ІІІ ст. у 2012-2013 н. р. працювали 16 педагогів, з них 2 сумісники. Всі педпрацівники працюють за спеціальністю. Мають вищу кваліфікаційну категорію 7 учителів, «спеціалісти І категорії» – 6, «спеціалісти ІІ категорії» – 2, «спеціалісти» – 6.
У школі навчалося 53 учнів. Закінчили навчальний рік на 7-12 балів 24 учні (53 %). Закінчили навчальний рік на 10 – 12 балів – 6 учнів (13 %). Навчально-виховний процес було організовано відповідно до наказів та розпоряджень Міністерства освіти і науки України, головного управління освіти облдержадміністрації, відділу освіти Коропської райдержадміністрації на основі навчального плану школи та навчальних програм з предметів, затверджених Міністерством освіти і науки України. Викладання навчальних дисциплін здійснювалось державною мовою.
Учні 3 класу мали змогу вивчати курс «Сходинки до інформатики», 4 класу – «Основи споживчих знань», 8 класу – «Інформатика», «Креслення» (8, 9 класи).
Навчальні екскурсії в 1-4 класах та навчальні екскурсії і навчальна практика у 5-8-х, 10 класах проведена у відповідності до рекомендацій Міністерства освіти і науки України.
У школі створюються умови для розвитку здібностей обдарованих дітей та заохочення їх до творчої самостійної роботи. Але, на жаль, в минулому навчальному році тільки 1 учениця Дмитренко В. стала переможцем ІІ етапу Всеукраїнських предметних олімпіад з української мови та літератури. Тому вчителям-предметникам слід посилити роботу з обдарованими та здібними учнями, активізувати позакласну роботу з навчальних дисциплін, роботу предметних гуртків. Учителі школи Приходько В.С., Клейнос В.В. взяли участь у щорічному конкурсі «Учитель року». Приходько В.С. була переможцем районного етапу та учасником обласного етапу у номінації «Російська мова» . Клейнос В.В. став лауреатом конкурсу в номінації «Фізика».
Був проведений районний семінар учителів основ здоров’я (учитель Ткаченко Г.О.). У жовтні 2012 року відбувся обмін досвідом між учителями нашої школи та учителями Іваньківської ЗОШ І-ІІ ст.. та Вербівської ЗОШ І-ІІІ ст.. Учителі знайомилися з інноваційними напрямами роботи шкіл, запозичували досвід.
Районний семінар учителів основ здоров’я (учитель Ткаченко Г.О.).
Обмін досвідом між учителями нашої школи та учителями